Okul Sağlığı Çalışmaları (Ağız ve Diş Sağlığı)

Kendinizi koruyun…

Organlarınızın sağlıklı çalışabilmesi, sağlıklı ağız ve diş sağlığınız sayesinde olur. Ağızda biriken bakteri ve enfeksiyonlar vücudun diğer tüm savunma sistemini etkiler. Eğitim çağında kazandığınız doğru alışkanlıklar sayesinde ise ağız ve diş sağlığınızı yıllarca koruyabilirsiniz. 

Diş ve dişeti hastalıkları nasıl oluşur?

Diş çürükleri ve diş eti hastalıkları vücudumuzdaki birçok hastalığın da tetikleyicisidir. Şiddetli diş eti iltihabı ve diş eti hastalığı durumlarında basit bir fırçalama ya da diş ipikullanımı bile bakterinin kana geçmesine neden olarak genel vücut sağlığını tehlikeye atabilir. Dişlerin yapısı, beslenme tarzı ve ağız bakım alışkanlıkları gibi kişiye ait özellikler diş çürüğü ve dişeti hastalıklarının oluşum sürecini etkiler. Bu hastalıkların nedeni ise kötü ağız hijyenidir.

Ağızdaki bakterilerin dişlerin yüzeyine yapışmasıyla oluşan bakteri plağı, dişlerin yüzeyindeki ve aralarındaki besin artıklarını kullanarak çürük oluşturur. Bakteri plağı, diş ve dişeti bağlantısını bozarak dişeti hastalıklarının oluşumuna neden olur. Bakteri plağı ancak diş fırçası, diş ipi ve ağız gargaraları ile düzenli şekilde yapılan bir ağız temizliği ile ortadan kaldırılabilir.

 

2018-2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI OGYE ÇALIŞMASIDIR…

Hazırlayan Yılmaz Taşçı’ya  ,Seminer ve Diş taraması  için  2009 Mezunumuz DİŞPOİNT  hekimi  M.Yasin Tekpınar’a teşekkür ederiz…

 

 

Afiyet gizli bir saltanattır.

Bir anlık gam ve ihtiyarlık bir senedir.  Hz. Davud

 

Buz yemek:

 Buz küpü çiğnediğinizde ağzınızın içindeki serinlik hissini bilir misiniz? Aşırı ısı düşüşünden kaynaklanan ani küçülme dişlerinizin kırılmasına neden olabilir. Bunun yerine yanınızda şekersiz, ksilitol sakızbulundurabilirsiniz. Sakız ağzınızı meşgul ederken ksilitol diş minesi için zararlı olan asitlerle mücadele edecektir.

 

Kurşun kalem ve tükenmez kalem çiğnemek:

Bu sadece dişleriniz için değil, kalemleriniz için de kötüdür. Çoğumuz, bir işe yoğunlaştığımızda elimizdeki kalemi ısırırız. Bu alışkanlık dişlere hemen zarar vermez, ancak sürekli hale geldiğinde, zaman içinde çatlaklara ve çürüklere neden olabilir.

Kürdanı yanlış şekilde kullanmak:

Küçük bir kürdan, yanlış ellerde tehlikeli bir silah haline gelebilir! Çoğu kez kürdanı yanlış kullanıyoruz ve dişetlerimize zarar veriyoruz. Bunun yerine, bir dahaki sefere diş arasında kalan gıdaları çıkarmak için diş ipi kullanabilirsiniz.

Gün boyunca dikkatli olduğunuzda, bu alışkanlıkları kolayca azaltabilir, daha sağlıklı ve daha güvenli şekilde gülümsemenin keyfini çıkarabilirsiniz.

 

 

Ebud Derda:

-Ey Allah’ın resulü!

-Afiyette olup Allah’a şükretmemi,

Hasta olup sabretmeme tercih ederim der. -Resulullah ta:

-Allah ta senin gibi afiyeti sever der. 

Resim3

 

 

Tırnak yemek: 

Bu yazıyı okurken tırnaklarınızı yiyor musunuz? Bu alışkanlığı bırakmanın zor olduğunu biliyoruz.

Ancak tırnaklarınızı yiyerek bakterileri elinizden ağzınıza aktarmakla kalmaz, diş minenizi yıpranmasına da neden olabilirsiniz. Bir dahaki sefere tırnağınızı yeme isteği duyduğunuzda, kauçuk bir topu sıkarak veya parmaklarınıza dokundurarak ellerinizi oyalamaya çalışabilirsiniz.

Dişleri şişe açacağı olarak kullanmak: 

Dişler elbette aslında birer araçtır ama yalnızca yemek içindir.

Dişlerinizle bir şişeyi her açtığınızda, onları kırma riskiniz var. Bunun bir veya iki saniye için kullanışlı olabileceğini anlıyoruz ancak iyi bir şişe açacağına yatırım yapmanız ve diş masraflarından tasarruf etmeniz  uzun vadede daha iyidir.

 

 

Dişlerimi temizlemek için daha fazla ne yapabilirim?

Birçok kişi diş fırçalamayı yeterli görür ancak dişlerinizin ve diş etlerinizin sağlıklı olması ve ağız kokusunu gidermek için atmanız gereken birkaç önemli adım daha vardır:

Bakteri ve yiyecek parçacıkları dilde ince bir tabaka altında gizlenir.

Dişlerinizin yanı sıra dilinizi de fırçalamalısınız.

Diş ipi kullanarak dişlerinizin arasını temizleyip sıkışan yiyecekleri çıkarabilirsiniz.

Diş minesi insan vücudundaki en sert maddedir, ancak yapısı şaşırtıcı derecede hassas olabilir.

Diş minesi canlı hücreler içermediğinden,  kırıldıktan ya da hasar gördükten sonra vücudumuz tarafından tamir edilemez.

 Fırçalamak ve diş ipi kullanmak, dişlerinizi kırık ve çürüklerden korumada her zaman yeterli değildir.

Bazen ağız hijyenimizi ve sağlığımızı etkileyen, farkında olmadığımız günlük alışkanlıklarımız olabilir.

Bu alışkanlıklardan kurtularak pek çok problemin önüne geçebiliriz

 

 

İlim ikidir.

Biri beden ilmi diğeri din ilmi. İki sınıf insan vardır ki insanlar onlardan müstağni olamazlar. Âlimler, Tabipler. Âlimleri dinleri için, tabipler bedenleri için lazımdır. Helal ve haramı bildiren ilimden sonra tıptan daha asaletli bir ilim yoktur. İmam-I Şafi

 

Kimin fikri fazlaysa yemeği azdır, Kimin tefekkürü azsa yemeği çok, kalbide katıdır. Ebu Umare

Ağzınız kokuyorsa utanmanıza gerek yok:

Ağız kokusu ortak bir sorundur ve genellikle baş etmesi kolaydır. Ağız kokusunu nasıl durduracağınızdan emin değilseniz, size yardımcı olacak bu basit kılavuzdan yararlanabilirsiniz…

 

 

 

Ağız kokusunun sebebi nedir?

Ağız kokusunun kaynağı, ağzın arkasıdır. Burada, dilin altında kükürt üreten bakteriler vardır.. Kötü ağız bakımı, dişlerinizin arasına sıkışan yiyecekler, diş eti hastalıkları ve diş çürümesi, ağız kokusuna katkıda bulunur. Daha az yaygın olan diğer nedenler şunlardır:

Kuru ağız (kserostomi), ağzınızın daha az tükürük ürettiği durumlar

Mide bakterilerinin koku ürettiği gastrointestinal problemler

Vücudunuzun kötü kokulu asitler bırakarak yağı parçaladığı sıkı bir diyet

Her durumda, iyi bir diş bakımı rutininin sürdürülmesi ağzınızın kokmasını önlemek için gereklidir. Bunu nasıl yapabileceğinize bir göz atalım:

Taze nefes için diş fırçalamak

Dişlerinizi günde iki kez veya her öğünden sonra en az iki dakika süreylefırçalamalısınız; ancak asitli yiyecek ve içecekleri tükettikten sonra en az 30 dakika beklenmelidir. Çok erken fırçalarsanız, diş mineninizin savunmasız durumda zarar görmesine neden olabilirsiniz.

Diş fırçanızı en az üç ayda bir değiştirmeniz gereklidir.Florürlü diş macunu kullanmanız iyi olur

 

 

Müslümanlar ilmin1/3 ü olan tıp ilmini elden kaçırıp, onu Yahudi ve hristiyanlara kaptırdılar. İmam-I Şafi

Ağız ve diş sağlığını korumak için neler yapılmalı?

6 ayda bir düzenli diş hekimi kontrolleri ihmal edilmemeli,
Sağlıklı beslenme tarzı benimsenmeli,
Her gün detaylı ve düzenli ağız bakımı yapılmalı
Diş fırçalamanın yanı sıra diş ipi ve gargara kullanılmalı

 

Dişlerimizi nasıl fırçalamalıyız?

Dişler günde iki kez, 2-3 dakika boyunca fırçalanmalı. İsterseniz elektrikli diş fırçası, isterseniz normal diş fırçası tercih edebilirsiniz. Diş fırçasının başı yumuşak kıllı olmalı, kıllar yıprandığında mutlaka yenilenmeli. Çoğu insanın yaptığının aksine diş fırçası fırçalama öncesinde ıslatılmamalı. Kullanacağınız macun sadece nohut kadar olmalı. Dişlerin arka-ön, iç-dış olmak üzere tüm yüzeyleri fırçalanmalı, dişler fırçalanırken aynı zamanda dişetine masaj yapılmalı.

 

DİLİNİZİ FIRÇALAMAKTAN KAÇMAYIN!

Dil sırtındaki bakteri birikimini engelleyebilmek için dilin doğru fırçalanması son derece önemlidir. Dil, sırtından ucuna doğru basınç uygulamadan 3-4 kez hafif süpürür gibi fırçalanmalıdır.

DİŞ İPİNİ YATMADAN ÖNCE KULLANIN

Diş ipi günde bir kez tercihen yatmadan önce kullanılmalı, dişlerin birbirine bakan yan yüzeylerinin temizlenmesi sağlanmalıdır. Öncelikle ellerinizi yıkayın. 50 santime yakın bir ip işinize yarayacaktır. İple her dişin arka tarafından geçmeyi de unutmayın. Diş ipi, plak ve bakteri oluşumunu engellemede en büyük yardımcınızdır.